مسمومیت با قارچ فوزاریوم

فوزاریوم(Deoxynivalenol(DON; که به دلیل تاثیری که بر دستگاه گوارش می گذارد Vomitoxin نیز نامیده می شود، مایکوتوکسینی است که توسط قارچ Fusarium Graminearum در دانه هایی مانند ذرت، گندم، جو و جودوسر تولید می شود. اصطلاح پزشکی Mycotoxicosis به بیماری هایی اطلاق می شود که توسط مایکوتوکسین ها ایجاد می شود. مایکوتوکسین ها سموم شیمیایی تولید شده از قارچ هایی مانند کپک و مخمر ها می باشند. Mycotoxicosis-Deoxynivalenol به واکنش سمی بدن گربه در برابر خوردن غذای شامل دانه های مسموم با سم قارچ فوزاریوم گفته می شود.

علایم و انواع:

خودداری ناگهانی از خوردن غذا یا استفراغ بعد از دریافت غذای مسموم

عامل ذکر شده بصورت مکرر می تواند باعث کاهش وزن شود. دقت کنید که اگر غذای مسموم حذف شده و دیگر به گربه داده نشود ممکن است خود به خود بهبود یافته و نیاز به درمان نداشته باشد.

همچنین مطالعات نشان میدهد اگر غلظت DON بیش از ۸ میلی گرم در هر کیلوگرم غذای گربه باشد استفراغ اتفاق می افتد.

 

تشخیص:

شما باید تاریخچه ی کاملی شامل علایم گربه ی خود به دامپزشک ارائه دهید. همچنین تشخیص ممکن است به کمک آزمایش غذای مشکوک صورت گیرد. دیگر روش های تشخیصی که در حذف احتمال بیماریهایی که علایم مشابه این مسمومیت دارند (مهمترین آنها استفراغ و بی اشتهایی است) کمک   می کنند شامل تصاویر اشعه ایکس و تستهای خون و ادرار است.

تشخیص های تفریقی شامل عفونت باکتریایی یا قارچی یا انگلی یا در معرض قرار گرفتن سم ها (مانند مسمومیت با اتانول) و یا رشد تومور یا عفونت پانکراس است.

درمان:

بسیار ساده و شامل حذف غذای مسموم است که بلافاصله پس از آن استفراغ قطع شده و گربه به اشتهای طبیهی خود باز می گردد. اگر این ها به درستی انجام شود نیازی به درمان های بعدی نیست.

زندگی و مدیریت:

اگر این نوع مسمومیت تشخیص داده شده و غذای مسموم حذف شده همچنان برای دامپزشک اهمیت دارد که علایم گربه بعد از این چه خواهد بود. به عنوان مثال اگر استفراغ شدید بوده باشد گربه دچار کم آبی می شود که این مشکل باید پیش از اینکه به ارگان های داخلی دیگر آسیبی وارد کند حل گردد. اگر دچار بی اشتهایی شده باشد دامپزشک به شما توصیه می کند تا دقیقاً گربه را زیر نظر داشته باشید زیرا در گربه ها عدم دریافت غذا بیش از یک روز موجب مشکلات جدی می شود. همچنین گربه مدام باید وزن شود تا از به دست آمدن وزن مناسب در طول دوره ی بهبود اطمینان حاصل شود.

پیشگیری:

این بیماری با دادن غذاهای با کیفیت بالا که مسموم به قارچ نیستند قابل پیشگیری است.