مسمومیت با شکلات

گربه و شکلات

علیرغم اینکه گربه ها به اندازه ی سگ ها در مورد غذای انسان کنجکاو نیستند، اما با این حال ممکن است گربه ها(علی الخصوص بچه گربه ها) موادی را که نباید بخورند، که یکی از این مواد شکلات است. شکلات که از بو دادن دانه های گیاه کاکائو به دست می آید دارای موادی است که می تواند برای گربه ها سمی باشد خصوصا کافئین و تئوبرومین. خوردن این مواد می تواند برای سلامتی گربه بسیار مضر باشد و باعث اختلالات زیادی -که گاهاً شدید هستند- در او شود.

علایم: اگر گربه دچار مسمومیت با شکلات شده باشد ممکن است علایمی نظیر استفراغ، اسهال، افزایش دمای بدن، کاهش عکس العمل، سفت شدن ماهیچه ها، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، تشنج، و یا علایم پیشرفته ای مانند نارسایی قلب، ضعف و یا کما را بروز دهد. این علایم بسته به مقدار و نوع شکلات خورده شده که شدت مشکلات را هم تحت تاثیر قرار می دهند متفاوت است.

شکلات هایی که به خصوص برای گربه مشکل زا هستند عبارتند از:شکلات شیری و نیمه شیرین و کیک شکلاتی

تشخیص: اگر گربه شما شکلات خورده و دچار یکی از علایم ذکر شده است سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک معاینه ی کامل به همراه آزمایش خون و ادرار و الکترولیت را برای بررسی وقوع مسمومیت در دستور کار خود قرار می دهد. همچنین ممکن است دامپزشک برای بررسی وضعیت قلب و چگونگی ریتم و هدایت ضربان قلب از EKG استفاده کند.

درمان: در حین بررسی نتایج آزمایش گربه را خنک و آرام در مکان ساکت قرار دهید تا از پیشروی سریع علایم مسمومیت با شکلات جلوگیری کنید. همچنین ممکن است دامپزشک از شما درخواست کند همان ابتدا در گربه القای استفراغ انجام دهید تا از هضم کامل شکلات جلوگیری کنید. مایع درمانی برای آبرسانی به بدن گربه و بهبود شرایط صورت گرفته و برای اضافه نشدن مشکلات دیگر تا چند روز پس از درمان باید غذاهای سبک به گربه بدهید.

پیشگیری: بهترین راه دور از دسترس گربه نگه داشتن شکلات و تمامی موادی است که ممکن است حاوی شکلات باشند.