بیماری های پنجه و ناخن

ناخن گربه

اختلالات ناخن و بستر آن می تواند به دنبال هر عارضه ای باشد که پنجه یا بافت اطرافی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلالات عموماً دیستروفی نامیده می شوند. یک نوع از آن به نام Paronychia عفونتی است که باعث التهاب بافت اطرافی ناخن و پنجه می شود. Onychomycosis یا عفونت قارچی نیز ممکن است داخل یا اطراف بستر ناخن اتفاق بیفتد. گربه ها ممکن است دچار ناخن های شکننده (Onychorrhexis) یا ناخن های جدا شده, پوسته شده, یا به شدت پوسته پوسته (Onychomadesis) شوند. اکثر اختلالات ناخن و بستر آن درمان عالی به همراه پیش آگهی خوب و زمان درمان اندک دارند.

علایم: لیس زدن پنجه ها، مشکل در راه رفتن یا لنگش، درد در پا، تورم و قرمزی بافت اطراف ناخن، صفحه ی ناخن بد شکل(قسمتی از ناخن که بستر آن را می پوشاند) و رنگ غیر طبیعی ناخن.

علت: رایج ترین دلایل عبارتند از عفونت باکتری یا قارچ، تومور یا سرطان بیماری مربوط به سیستم ایمنی(با واسطه ی ایمنی)، ترشح بیش از حد هورمون رشد، اختلال هنگام تولد(مادرزادی)، گرفتن ناخن در محلی بسیار نزدیک به بستر ناخن(بالا بردن احتمال عفونت) و نئوپلازی

تشخیص: در موارد ضربه به بستر ناخن نیاز است که بررسی کنید آیا فقط یک ناخن آسیب دیده است یا خیر. در مواردی که چندین ناخن تحت تاثیر قرار گرفته به احتمال زیاد یک مشکل پزشکی زمینه ای جدی عامل بیماری است. برای پی بردن به شرایط پوست باید مقداری از آن اسکراپ شود  و نیز برای تحلیل دقیق تر کشت باکتری و قارچ انجام می شود.

درمان: بستگی به عامل زمینه ای دارد و اگر بستر ناخن دچار عفونت شده باشد باید برای تحریک پاکسازی بافت زیرین صفحه ی ناخن(قسمت سخت) با جراحی برداشته شود. برای کاهش التهاب و افزایش روند التیام، آنتی بیوتیک ها ممکن است مفید باشند. پماد یا داروهای موضعی در مواردی که علت مشکل باکتری یا قارچ است کاربرد دارد.

زندگی و مدیریت: معمولا استفاده از درمان ها و پمادهای موضعی کفایت می کند اما با وجود اینکه در بیشتر مواقع مشکل جدیدی از این حالات ایجاد نمی شود باید وضعیت گربه خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت عدم پیشرفت روند بهبود اقدام دیگری را انجام دهید.

پیشگیری: هنگام گرفتن ناخن گربه محل گرفتن نباید نزدیک به بستر ناخن باشد. شکستگی ناخن که گربه را در معرض عفونت قرار می دهد می تواند در حین فعالیتهای معمولی (استفاده از ظرف آب یا جست و جو) اتفاق بیفتد. قبل از گرفتن ناخن ها ابتدا به دقت آنها را بررسی کنید تا محل خط سفید ناخن را بدانید(جایی که دقیقا روی بافت و عروق ناخن قرار می گیرد). شما صرفاً باید لبه ی آزاد ناخن که چسبیده به بافت زیرین نیست را حین گرفتن ناخن جدا کنید. روش صحیح و دقت زیاد هنگام کوتاه کردن ناخن ها و نیز تمیز کردن ناحیه هنگام وقوع آسیب راهی بلند مدت در جهت پیشگیری اختلالات دردناک ناخن می باشد.