چرا گربه من همیشه گرسنه است؟

cat eat

برای یک گربه ی خانگی این طبیعی نیست که ساعات بیداری اش را فقط به خوردن مشغول باشد .بیشتر گربه ها اشتهایی سیری پذیر دارند و حتی اگر گرسنه نباشند می توانند تا مدت یک روز هیچ چیزی نخورند .اما اگر متوجه شده اید که گربه ی شما بیش از حد غذا می خورد ،یا گدایی برای دریافت غذای بیشتر میکند ،حتما با یک دامپزشک مشورت کنید.

اشتها

تمامی گربه ها با توجه به اندازه ،نژاد و میزان فعالییت متابولیسمی متفاوت دارند.گربه های خیابانی که در هر نوع اب و هوا و شرایط زندگی می کنند در مقایسه با گربه های خانگی که در دمایی کنترل شده زندگی میکنند احتیاج به کالری بیشتری دارند. بچه گربه ها نیز به منظور رشد و مقوی شدن بدنشان احتیاج به کالری بیشتری دارد. صاحبان باید با توجه به نژاد، اندازه و میزان تحرک گربه شان رژیم و مقدار غذای مناسبی را در نظر بگیریند.

حاملگی

گربه های حامله که قرار است در اینده بچه گربه بدنیا بیاورند، برای تامین غذای جنین و بچه هایشان به صورت خودکار غذای بیشتری می خورند و قبل از این که نشانه های فیزیکی بارداری در انها ظهور کند، اشتهایشان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. این گربه ها به مراتب سریع تر از یک گربه ی معمولی غذا می خورند و نسبت به غذایشان بسیار حساس تر از گذشته می شوند طوری که برای دور کردن افراد از غذایشان مهاجمی می شوند. حدودا 1 الی 2 هفته قبل از زایمان اشتهای آنها به صورت خودکار کاهش پیدا می کند.

دلایل مربوط به سلامتی

چند مشکل سلامتی می تواند باعث افزایش اشتهای شدید در گربه شود. این بیماری ها عبارت اند از:
  • پر کاری تیروئید یا غده ی تیروئید
  • دیابت
  • سندرم کوشینگ
  • مشکل غدد ادرنال
  • تومور های کبدی
  • مشکلات گوارشی و معده و التهاب روده

بسیاری از این بیماری ها اگر به موقع پیشگیری و درمان نشوند ،منجر به مرگ حیوان می شوند اما خبر خوب این است که تمامی این بیماری ها قابل درمان هستند به شرطی که زود اقدام به درمان کنید.

عوارض داروها

مصرف برخی از دارو ها می تواند اشتهای گربه را بیشتر کند. از جمله این دارو ها همگی دارای کورتیکواسید هستند مانند بتامتازون، پردنیزولون و هیدروکورتون. سایر داروهایی که موجب افزایش اشتها می شوند ضد افسردگی هستند و برای کنترل تشنج استفاده می شوند مانند فلوکستین و فینوباربیتول. اگر شما مدتی است از دارویی خاص برای گربه تان استفاده می کنید و متوجه افزایش قابل توجه اشتهای گربه تان شدید، فوراً با دامپزشک مشورت کنید.

سن

همه ی موجودات با تغیرات سنی میزان اشتهایشان نیز تغییر می کند. اگر متوجه تغییر اشتهایی غیر طبیعی در گربه ی خود شدید، توصیه می شود که با یک دامپزشک مجرب مشورت کنید.