مختصری از ویتامین های مورد نیاز گربه ها

گربه ها برای ادامه زندگی احتیاج به ویتامین ها و مواد معدنی دارند و عدم کسب این املاح منجر به کم خونی و بیماری های بسیاری می شود. در بازار ویتامین ها و مکمل های معدنی بسیاری یافت می شود که استقاده از آن ها برای گربه ها بسیار توصیه می شود. غذای گربه ها اغلب فاقد ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز آن ها می باشد.

ویتامین گربه

ویتامین هابه دو دسته ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی تقسیم می شوند.

1- ویتامین های محلول در آب:

ویتامین های محلول در آب اگر در روز بیشتر از حد مورد نیاز مصرف شود، معمولا مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود و در بدن به مقدار زیاد ذخیره نمی شود. ویتامین های مورد نیاز گربه در این گروه:

ویتامین نیاسین :

نام شیمیایی این ویتامین نیاسین یا اسید نیکوتین می باشد. جزء ویتامین های پایدار در مقابل حرارت، اکسیداسیون، قلیا و اسید مقاوم می باشد. در غلات، حبوبات، سبزیجات، مغزها، دل، جگر و قلوه وجود دارد. کمبود این ویتامین منجر به بیماری “پلاگر” می شود.

ویتامین ریپوفلاوین:

نام شیمیایی این ویتامین ریپوفلاوین می باشد. در طبیعت به صورت ترکیب با اسید فسفریک یافت می شود. در برابر حرارت و محلول هاى قوى اسیدى مقاوم ولى در حضور مواد قلیائى ناپایدار است. در گوشت، جگر، دل و قلوه، شیر گاو، سبزیجات، غلات و مخمر ها یافت می شود. این ویتامین در رشد و نمو تاثیر دارد در سلامت چشم مؤثر است, و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد. در سلامت چشم مؤثر است, و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد.

ویتامین تیامین:

در برابر حرارت, اكسیداسیون و قلیا نسبتأ مقاوم است. در مخمر آب جو، جوانه جو، برنج، اسفناج، زرده تخم مرغ، جگر و قلوه موجود است.

ویتامین C:

ویتامین ث نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد.

از ویتامین های مهم دیگر محلول در آب می توان به اسید فولیک، بیوتین و کولین اشاره کرد. مصرف زیاد این ویتامین ها به راحتی از بدن خارج می شوند و آسیبی به گربه نخواهند رساند. اما مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد.

2- ویتامین های محلول در چربی:

این ویتامین ها در چربی ها محلول هستند و اگر بیشتر از نیاز روزانه دریافت شوند، در بدن ذخیره می شوند. برخی از ویتامین های محلول در چربی که برای گربه ها ضروری هستند:

ویتامین A: در گوشت حیوانات، ماهیان پر چرب، روغن ماهی و هویج یافت می شود. در صورت کمبود این ویتامین منجر به ابتلای بیماری های پوستی، عفونت و سقط جنین می شود.

ویتامین D: نور آفتاب و ماهی های غنی از چربی از منابع مهم این ویتامین هستند و از بیماری های کمبود ویتامین د می توان به کاهش سنتز پوست، افزایش کاتابولیسم، ناراحتی کبد و کلیه اشاره کرد.

ویتامین E: این ویتامین در گیاهانی با برگ های سبز، دانه های خام گیاهی موجود است. در صورت عدم مصرف این ویتامین، گربه دچار بیماری های قلبی، نازایی، ناراحتی کبد می شود.

ویتامین K: منشا این ویتامین در گیاهان سبز،حبوبات، گوشت و غذاهای دریایی است. کمبود این ویتامین باعث خونریزی در بافت ها، مشکلات انقعاد خون و مشکلات مربوط به رشد را به همراه دارد.

3- آهن:

آهن برای جلوگیری از کم خونی و ضعف عمومی – مخصوصا اگر گربه شما مبتلا به انگل باشد- توصیه می شود.

4- کلسیم:

کلسیم برای تحکیم استخوان و داشتن دندان های سالم ضروری است. مواد غذایی با مارک های تجاری حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. کلسیم از مواد معدنی مهم و ضروری برای سلامت هر گربه ای است و یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای گربه های باردار و شیرده است چرا که منبعی برای تولید شیر می باشد. کلسیم همچنین در لبنیات و تخم مرغ موجود است.

5- منیزیم:

این ماده معدنی کمک خوبی برای سیستم ایمنی بدن است.اما با این حال در مصرف کلسیم و منیزیم باید با احتیاط کامل استفاده شود زیرا مصرف بیش از حد این دو منجر به عفونت دسنگاه ادراری-تناسلی خواهد شد.

6- پتاسیم، کلرید و سدیم:
این سه مواد معدنی از کم آبی گربه جلوگیری کرده و در گربه ایی که دچار اسهال و استفراغ است، مکمل های پتاسیم – کلرید و سدیم توصیه می شود. سدیم همچنین به هیدراتاسیون کمک شایانی می کند.