عفونت باکتریایی پستان (ماستیت)

ماستیت گربه

عفونت باکتریایی یک یا تعداد بیشتری غدد شیری در پستان ها که از لحاظ بالینی ورم پستان نامیده می شود. عامل آن معمولاً عفونت های بالا رونده یا ضربه و یا گسترش عفونت در خون است. اشرشیا کلای و استافیلوکوکوس ها و اترپتوکوکوس های بتاهمولیتیک مهمترین باکتری های عامل هستند، پتانسیل این را دارد که حیات گربه را تهدید کند. ممکن است باعث شوک عفونی شود که به دنبال تاثیر مستقیم پستان و سیستمیک شدن عفونت اتفاق می افتد. اکثراً گربه بعد از زایمان را تحت تاثیر قرار می دهد اما ندرتاً می تواند گربه دچار آبستنی کاذب را هم دچار کند.

علایم: از دست دادن اشتها، بی حالی، غدد شیری سفت و متورم و گرم و دردناک که از آن چرک یا خونآبه تراوش می کند. غفلت از بچه گربه ها(معمولا در صورت تلاش برای شیر دادن دچار درد می شود) رشد نکردن بچه گربه ها تب و کم آبی و شوک عفونی در صورت درگیری سیستمیک بدن آبسه یا قانقاریای غدد شیری در صورت عدم درمان

علت: عفونت بالا رونده از کانال سرپستانک، ضربه به سرپستانک با ناخن یا دندان بچه گربه، بهداشت کم، عفونت سیستمیک شده ی قسمت دیگری از بدن

تشخیص: باید تاریخچه کامل و شروع علایم و عوامل احتمالی را به دامپزشک ارائه دهید. پروفایل کامل خون شامل شمارش کامل سلول های خون و ارزیابی شیمیایی و آنالیز ادرار انجام می شود. شیر گربه دچار ورم پستان معمولا اسیدی تر از سرم است و گاهی هم بازی تر است. نوتروفیل و ماکروفاژ و دیگر سلول های با هسته یک قسمتی در شیر طبیعی دیده می شود اما در عفونت ها تعداد زیادی باکتری و نوتروفیل های دژنره شده دیده می شود. کشت باکتریایی برای تشخیص ارگانیسم عامل عفونت لازم است. در موارد سرطان پستان اصلا شیری تولید نمی کند و تفاوت خوش خیم و بدخیم با معاینه و کشت شیر مادر تشخیص داده می شود.

درمان: اگر خیلی شدید بود به بچه گربه ها اجازه شیر خوردن از مادر را بدهید زیرا هم برای سلامتی مادر و هم بچه گربه بهتر است. مگر اینکه بافت مرده در پستان مادر باشد یا مادر بصورت سیستمیک درگیر عفونت باشد که در اینصورت به دلیل خطر عفونت بچه گربه توصیه به بستری مادر تا تثبیت شرایط خواهد شد. دامپزشک توصیه به نظارت دقیق بر واکنش گربه و بچه گربه ها نسبت به داروها و روند افزایش وزن بچه گربه های کوچک تر می کند. در موارد عفونت و کم آبی مایع درمانی داخل وریدی برای ایجاد تعادل بین الکترولیت ها و نیز اصلاح هیپوگلایسمی یا کاهش قند خون انجام می شود. معمولا دامپزشک به شما توصیه می کند که از کمپرس آب گرم استفاده کرده و نیز روزی چند بار پستان دچار عفونت را بدوشید تا مجاری های شیری پاک شود. پوشاندن غدد شیری دچار عفونت با برگ کلم باعث کم شدن تورم و راحتی بیشتر گربه شما خواهد شد. آبسه ها و بافت های دچار قانقاریا به جراحی نیاز دارند تا حذف شوند.

زندگی و مدیریت: پیش آگهی با درمان خوب است.با دامپزشک در مورد رژیم غذایی مناسب گربه تان اگر در حال شیر دادن است مشورت کنید. اگر گربه مادر قادر به نگهداری و بزرگ کردن بچه ها نباشد شما آنها را باید با دست خود بزرگ کنید که مسئولیت زیادی را متوجه تان خواهد کرد و دامپزشک به شما در مورد بهترین برنامه غذایی برای بچه گربه ها راهنمایی می کند.

پیشگیری: علاوه بر تمیز نگه داشتن محل زندگی مو زدایی ناحیه اطراف پستان کمک کننده است. کوتاه کردن ناخن بچه گربه ها برای جلوگیری از خراش دادن پوست مادر و نیز حصول اطمینان از استفاده از همه ی سرپستانک ها برای شیر دادن کمک کننده است.